20:47 | سه شنبه 8 خرداد 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

برگشت ارز حاصل از صادرات

عرضه ارز صادراتی بخش خصوصی به فعالان این بخش واگذار شود
پایگاه خبری راد: به دنبال اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی درباره انجام تغییراتی در نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: باید ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی به دلیل حجم کم نقدینگی، در اختیار خود این بخش قرار بگیرد ضمن این‌که نرخ‌های پایه صادراتی باید اصلاح شود.
نحوه محاسبه بهره بانکی مورد بازنگری قرار می‌گیرد
پایگاه خبری راد: عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: ما در اتاق ایران طرحی را در حال بررسی و تصویب نهایی داریم تا با مصوبه دولت و مجلس نحوه محاسبه سود و بهره بانکی مورد بازنگری قرار گیرد.
فاصله نرخ ارز آزاد و نیما، واردات را جذاب کرده است
پایگاه خبری راد: به مناسبت روز ملی صادرات رئیس کنفدراسیون صادرات امروز در محل اتاق بازرگانی ایران به تشریح آمارهای تجارت خارجی، مهمترین مسائل پیش روی صادرات غیرنفتی و راهکارهای افزایش صادرات به عنوان مهمترین عامل ارزآوری به کشور در شرایط اقتصادی حال حاضر پرداخت.
خوش‌گذرانی ارزی تمام شد/ صادرکنندگان بدون استثنا به نیما می‌آیند
پایگاه خبری راد: با دستور اخیر بانک مرکزی برای لغو معافیت صادرکنندگان به عراق و افغانستان که ارز خود را در بازار ثانویه عرضه نمی‌کردند، دیگر استثنایی برای عدم عرضه ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به این بازار وجود ندارد. در این حالت ارز آنها نیز باید با نرخ بازار ثانویه عرضه شود، نه با نرخ بازار آزاد یا هیچ مقصد دیگری.
سیاست‌ دستوری در اقتصاد مردود است
پایگاه خبری راد: عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: فضای اقتصادی به‌دور از اطمینان، آسیب‌های جدی بر رفتار تولید کننده و صادرکننده خواهد داشت و پیامد چنین عدم قطعیتی، شکست و آسیب پذیری طرح‌ها در مرحله اجراست.
ارزهای صادراتی بخاطر شفاف نبودن اقتصاد بدون بازگشتند
پایگاه خبری راد: به دنبال پیمان‌سپاری‌های ارزی و مخالفت اعضای اتاق بازرگانی ایران و درخواست اصلاح‌ها و تغییرات، یکی دیگر از فعالان این حوزه تاکید کرد که چنانچه اقتصاد کشور شفاف باشد به طور حتم ارز حاصل از صادرات به کشور بازخواهد گشت. بنابراین راهکار مناسب، ایجاد تعهد برای برگشت ارز حاصل از صادرات پیمان سپاری ارزی نیست. بخش خصوصی نیز با برگشت ارزها و استفاده در جای درست کاملا موافق است اما ملزوماتی هم دارد که باید در نظر گرفته شود و مهم‌ترین آن عدم شفافیت اقتصاد کشور است.
بازهم اوضاع به نفع پتروشیمی‌ها شد
پایگاه خبری راد: درپی درخواست اتاق بازرگانی ایران برای اصلاح پیمان‌سپاری ارزی، رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی اعلام کرد که اصلاح صورت گرفته، بازهم به نفع پتروشیمی‌ و صنایع بزرگ شد. از سوی دیگر فاصله ۵۰ درصدی نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما جذابیت واردات را افزایش می‌دهد و احتمال تکرار اشتباهات و مشکلات قبلی را بیشتر می‌کند.
چالش ارزی بانک مرکزی برای صادرکنندگان به عراق و افغانستان
پایگاه خبری راد:در حالیکه معاملات صورت گرفته با عراق و افغانستان به صورت ریالی مدنظر قرار می‌گیرد، بخشنامه اخیر بانک مرکزیف صادرکنندگان به این دو کشور را نیز ملزم به بازگشت ارز حاصل از صادرات و عرضه آن در سامانه نیما کرده است.
گذشته تلخ پیمان‌سپاری ارزی را فراموش نکنید!
پایگاه خبری راد: پس از ابلاغ بخشنامه جدید ارزی و محدودیت برای صادرکنندگان به ویژه بخش خصوصی واقعی، نایب رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: فعالان اقتصادی با برگشت ارز برای ادامه چرخه اقتصادی مخالف نیستند اما عمده ارز و امکانات در اختیار خصولتی‌ها و شبه‌دولتی‌هاست که باید ارز خود را برگردانند و پیمان‌سپاری ارزی فقط برای بخش خصوصی محدودیت می‌آورد. از سوی دیگر تجربه تلخ پیمان‌سپاری‌های ارزی در سال‌های گذشته نشان‌ می‌دهد این تصمیم بازارهای صادراتی را برهم می‌زند.
صادرکنندگان نمی‌توانند ارزشان را سه ماهه برگردانند
پایگاه خبری راد: رئیس کنفدراسیون صادرات ایران از بخشنامه جدید بانک مرکزی درخصوص پیمان‌سپاری ارزی گلایه کرد و گفت: طبق قانون واردات و صادرات، هر گونه پیمان‌سپاری ارزی برای کالاهای غیرنفتی ممنوع است، اما در این بخشنامه رعایت نشده. از سوی دیگر زمان سه ماهه برای بازگشت ارز حاصل از صادرات تعیین شده که به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی، گشایش اعتبار قفل است و عملا امکان برگشت ارز صادراتی طی سه ماه وجود ندارد.
شرایط برگشت ارز صادراتی اعلام شد
پایگاه خبری راد: بانک مرکزی شرایط برگشت ارز حاصل از صادرات کالا از سوی صادرکنندگان را اعلام کرد.
"نیما" را بشناسید
پایگاه خبری راد: در راس سیاست جدید ارزی دولت برای ساماندهی بازار ارز، کنترل عرضه و تقاضا و اشراف بر گردش ارزی و همچنین حذف معاملات زائد و غیرضروری قرار دارد. بانک مرکزی مدعی است که به بخش عمده‌ای از این هدف از طریق سامانه الکترونکی نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) دست یابد.
صفحه قبل | صفحه بعد